Contabilitate clasa a X-a
I. PROBA TEORETICA
(Programa valabila pentru faza interjudeteana)     1. Obiectul si metoda contabilitatii:
   1.1 Obiectul contabilitatii;
   1.2.Structuri patrimoniale de active;
   1.3. Structuri patrimoniale de pasiv; ;
   1.4. Structuri de cheltuieli si venituri
     2. Bilantul si dubla reprezentare:
   2.1 Bilantul-definitie, importanta, structura;
   2.2. Transpunerea elementelor patrimoniale in bilant.
     3. Contul-procedeu de lucru al contabilitatii;
   3.1 Definitie, importanta, structura;
   3.2 Reguli de functionare a conturilor;
   3.3 Dubla inregistrare si corespondenta conturilor;
   3.4. Anliza contabile;
   3.5.Formulele contabile si clasificarea lor.
Interjudeteana
II. PROBA PRACTICA:
(Programa valabila pentru faza interjudeteana)   1.Metode de evaluare a stocurilor (FIFO,LIFO,CMP);
   2.Variatia posturilor bilantiere (variantele A=P SI A-D=C);
   3.Completarea documentelor pentru principalele evenimente si tranzactii economice (factura fiscala, chitanta, nota de receptie si constatare de diferente,fisa de magazine,bon de consum,registrul de casa, ordin de deplasare, ordin de plata);
   4.Aplicatii practice analiza contabila-articolul contabil
II. Bibliografie
click pentru vizualizareEconomia intreprinderii clasa a X-a
I. PROBA TEORETICA
(Programa valabila pentru faza interjudeteana)     1.Intreprinderea:
   1.1 Concepte;
   1.2 Trasaturi caracteristice;
   1.3 Tipologie;
     2.Relatii externe ale intreprinderii:
   2.1. Relatiile cu furnizorii;
   2.2 Relatiile cu clientii;
   2.3. Relatiile cu intermediarii;
   2.4. Relatiile cu institutiile publice;
   2.5. Relatiile c u institutiile bancare;
   2.6. Relatiile cu concurentii;
   2.7. Relatiile cu mass-media
     3.Organizarea intreprinderii:
     3.1 Organizarea procesuala:
   3.1.1 elemente componente;
   3.1.2 efecte (functiunea,activitatea, sarcini, atributii);
   procese economice (aprovizionare, depozitare, productie, comercializare), rentabilitatea
si eficienta proceselos economice:
     3.2 Organizarea structurala:
   3.2.1 structura organizatorica;
   3.2.2 elemente de baza (postul, functia, ponderea ierarhica, compartimentul, nivelurile ierarhice, relatiile organizatorice)
   3.2.3 sistemul informational.
II. PROBA PRACTICA:
(Programa valabila pentru faza interjudeteana)   1.Structura organizatorica
   2.Relatiile dintre compartimente
II. Bibliografie
click pentru vizualizareContabilitatea evenimentelor si tranzactiilor clasa a XI-a
   Utilizarea planului general de conturi pentru înregistrarea evenimentelor si tranzactiilor
   1. identificare,pe baza de simbol, din planul general a conturilor specifice pentru fiecare eveniment sau tranzactie.
   2. folosirea conturilor corespunzatoare evenimentelor si tranzactiilor, conturi - de capitaluri, imobilizari, stocuri ( materii prime, materiale, marfuri,ambalaje, produse), terti, trezorerie, cheltuieli, venituri; sintetice de gradul 1 si 2, functionarea conturilor de activ si pasiv, în corelatie cu evenimentele si tranzactiile desfasurate.)
   Înregistrarea evenimentelor si tranzactiilor în contabilitate
   1. identificarea evenimentelor si tranzactiilor - constituirea, majorarea si diminuarea capitalului, alte operatii de capitaluri(prime de capital, rezerve, rezultatul exercitiului, rezultatul reportat, provizioane pentru riscuri si cheltuieli, subventii pentru investitii), împrumuturi pe termen lung, achizitia de imobilizari si stocuri, decontari cu tertii, operatii de trezorerie, cheltuieli si venituri
   2. utilizarea analizei contabile pentru înregistrarea în contabilitate - - parcurgerea etapelor analizei contabile pentru fiecare eveniment sau tranzactie,
   3. stabilirea articolelor contabile pe categorii de evenimente si tranzactii – articole contabile simple, compuse corespunzatoare evenimentelor si tranzactiilor,
   4. înregistrarea articolelor contabile în documente contabile - note contabile, fise de cont, manual sau pe baza de soft specific.(Laborator tehnologic)
   Completeaza registrele contabile si balanta de verificare (Laborator tehnologic)
   5. înregistrarea evenimentelor si tranzactiilor - manual sau informatizat pe baza de soft specific în registrul jurnal, registrul cartea mare.
   6. întocmirea balantei de verificare - cu una, doua, trei sau patru serii de egalitati. analizarea corelatiei dintre registrul jurnal si balanta de verificare - egalitatea dintre totalul rulajelor din registrul jurnal si totalul rulajelor din balanta de verificare.
   Bibliografie
   1. Matei, A, - Contabilitatea evenimentelor si tranzactiilor – manual pentru clasa a XI-a– Editura CD Press, Bucuresti, 2006;
   2. Popan, M.,- Contabilitatea evenimentelor si tranzactiilor – manual pentru clasa a XI-a –Editura Oscar Print, Bucuresti, 2006;
Contracte economice si Asigurari clasa a XI-a
CONTRACTE ECONOMICE
   Dispozitii legale în practicile comerciale   1. Identificarea surselor de informare privind reglementarile legale necesare desfasurarii activitatilor economice: Monitorul Oficial, reviste de specialitate, ziare, Internet, Camere de comert, Registrul Comertului
   2. Analizarea informatiilor necesare propriei activitati: legi, ordonante, hotarâri de guvern, norme interne
   3. Utilizarea dispozitiilor legale în materie de practici comerciale în propria activitate: drepturi ale comerciantului, obligatii, legislatie
   Actioneaza în spiritul concurentei licite
   4. Identificarea partilor implicate (agenti economici,persoane fizice, persoane juridice)si a conduitei lor în raporturile de concurenta: drepturi si obligatii în raporturile de concurenta
   5. Prezentarea formelor concurentei licite comparativ cu practicile monopoliste si neloiale : concurenta onesta, patologica, neloiala
   6. Actionarea în sensul limitarii actelor restrictive de concurenta : interzicerea împartirii pietelor, aplicarea fata de parteneri a unor conditii inegale la prestatii echivalente, fixarea sau impunerea preturilor de monopol si dumping
   Prevederi contractuale în termeni favorabili agentului economic
   7. Întocmirea documentatiei necesare desfasurarii unei activitati economice: contract de asociere, statut, declaratii, alte acte
   8. Identificarea caracteristicilor contractelor economice: caractere juridice, încheiere, efecte, modalitati de plata, încetare
   9. Utilizarea contractelor economice în propria activitate: de vânzare, de cumparare, de munca, de leasing, de franchising, de lohn.
Asigurari
   Identificarea elementelor asigurarilor:asiguratorul, asiguratul, beneficiarul asigurarii, contractantul asigurarii,contractul de asigurare, riscul asigurat, evaluarea în vederea asigurarii, suma asigurata, norma de asigurare, prima de asigurare, durata asigurarii, dauna sau paguba, despagubirea de asigurare, cazul asigurat, franciza, fondul de asigurare, vârsta de asigurare,durata asigurarii, polita de asigurare, reasiguarera, prima de reasigurare, coasiguarera;(IP)
   Clasificarea asigurarilor: dupa domeniul de asigurare, felul obiectelor asigurate, riscurile cuprinse în asigurare, sfera de cuprindere în profil teritorial, modul de înfaptuire a asigurarii, felul raporturilor stabilite între asigurat si asigurator.(LT)
   Completarea politei de asigurare:utilizând formulare tipizate
   Caracterizarea indicatorilor de eficienta:volumul primelor încasate, nivelul protectiei prin asigurare a riscurilor din societate, productivitatea muncii în domeniul asigurarilor, suma medie asigurata ce revine pe un contract de asigurare, prima medie încasata pe un contract de asigurare, prima medie pe locuitor, gradul de acoperire prin asigurare, gradul de acoperire a daunei, costul relativ al activitatii de asigurare.(LT)
   Calculul indicatorilor de eficienta:(LT) corespunzatoare tipului de asigurare (IP).
Bibliografie:
   1. Capota, V. si colectiv - Contracte economice – manual pentru clasa a XI-a – ruta directa, Editura Akademos Art, Bucuresti, 2007;   2. Capota, V. si colectiv- Asigurari- manual pentru clasa a XI-a, Editura Akademos Art, Bucuresti, 2006;
   3. Albu R., si colectiv- Asigurari-manual pentru clasa a XI-a, Editura Oscar Print, Bucuresti, 2007.
Marketing si mediul concurential clasa a XII-a
MARKETINGUL AFACERII
   Rolul marketingului în activitatea agentului economic   1. Obiectivele marketingului: economice (cifra de afaceri, cota de piata, volumul vânzarilor) si psihologice (imaginea firmei, nivelul fidelizarii clientilor, gradul de satisfacere al clientilor),
   2. Principiile marketingului: satisfacerea clientilor si obtinerea de profit
   3. Comunicarea eficienta cu consumatorii pentru satisfacerea nevoilor acestora: verbala, nonverbala
   4 .Coordonarea functiilor de marketing în realizarea scopurilor propuse: investigarea pietei si a nevoilor, conectarea la mediu, maximizarea profitului si satisfacerea superioara a clientilor
MEDIUL CONCURENTIAL AL AFACERILOR
   Analiza concurentilor   1. Determinarea punctelor tari si slabe ale ofertei proprii prin compararea acesteia cu cea a concurentilor: compararea: preturilor proprii cu cele ale concurentilor, structurilor sortimentale, nivelurilor calitative, cotelor de piata, segmentelor de consumatori, nivelurilor tehnologice
   Competitivitate în mediul de afaceri
   2 .Selectarea ofertelor optime ale furnizorilor: observare, compararea ofertei furnizorilor cu obiectivele proprii, analiza preturilor, analiza calitatii, aprecierea credibilitatii furnizorilor
   3. Identificarea modalitatilor de crestere a eficientei activitatii: masuri de formare continua a personalului, motivarea personalului, modernizarea tehnologiei, masuri de reducere a costurilor, îmbunatatirea continua a calitatii
   Strategii în mediul concurential
   4 .Aplicarea strategiilor adecvate mediului concurential: resursele umane, produs/serviciu, preturi, distributia pe piata, promovare
   Bibliografie:
   1. Capota, V. si colectiv - Marketingul afacerii – manual pentru clasa a XI-a – ruta directa si clasa a XII-a – ruta progresiva, Editura Akademos Art, Bucuresti, 2006;
   2. Ilie, S. si colectiv - Marketingul afacerii – manual pentru clasa a XI-a – ruta directa si clasa a XII-a – ruta progresiva, Editura Oscar Print, Bucuresti, 2006;
   3. Ilie, S.C. – Mediul concurential, manual pentru clasa a XII-a, filiera tehnologica, profil servicii, Editura Oscar Print, Bucuresti, 2007.
Planificare si finantarea afacerii clasa a XII-a
PLANIFICARE OPERATIONALA
   Structura organizatorica a întreprinderiiIdentificarea factorilor de influenta a tipurilor de structuri organizatorice:
- tipul si complexitatea productiei de bunuri si servicii;
- dimensiunile întreprinderii;
- calificarea personalului;
- cadrul juridic si statul juridic de functionare
   Tipuri de structuri organizatorice:
- complexe, simple
   Stabilirea pozitiei sale în structura organizatorica:
- în cadrul firmei, în cadrul compartimentelor, în cadrul birourilor
   Determinarea relatiilor ce se stabilesc în cadrul structurii organizatorice:
- ierarhice, functionale, de cooperare, de reprezentare, de stat major, de control
   Organizarea activitatii
Identificarea obiectivelor pentru diferite pozitii în structura organizatorica:
- post, functie, compartiment, agent economic
   Evaluarea rezultatelor activitatii
Alegerea modalitatilor de evaluare Feed-back: - autoevaluarea, evaluarea interna (la nivel de unitate operativa de executie), evaluare externa
FINANTAREA AFACERII
   Surse proprii si straine în finantarea unei afaceri   1. identificarea tipurilor de surse de finantare: proprii si straine
   2. selectarea surselor proprii de finantare ale agentului economic si caracteristicile acestora: capital, prime de capital, rezerve, rezultatul exercitiului, rezultatul reportat, provizioane si ajustari
   3 . selectarea surselor straine de finantare dupa natura si scadenta si caracteristicile lor: împrumuturi, datorii fata de terti, pe termen lung (mai mare de un an), pe termen scurt (mai mic de un an)
   Informatiile economico-financiare din bilant
   4. identificarea functiilor bilantului: de informare, de analiza, previzionala
   Bibliografie:
   1. Ilie, S. si colectiv – Planificarea operationala – manual pentru clasa a XI-a – ruta directa si clasa a XII-a – ruta progresiva, Editura Oscar Print, Bucuresti, 2006;
   2. Capota, V si colectiv- Finantarea afacerii – manual pentru clasa a XII-a – ruta directa si clasa a XIII-a – ruta progresiva, Editura Akademos Art, Bucuresti, 2007;
   3. Patrascu, D. - Finantarea afacerii, manual pentru clasa a XII-a, filiera tehnologica, profil servicii, Editura Oscar Print, Bucuresti, 2007.